Tvorba v "Kanzashi štýle"

14.04.2021

V dnešnej časti nášho blogu si predstavíme jednu z japonských techník skladania stúh, ktorá sa v súčasnosti teší čoraz väčšej obľube. Reč je o technike kanzashi, ktorou sa pôvodne označujú japonské ozdoby do vlasov. Išlo najmä o rôzne pestrofarebné kvetiny, ktoré zdobili vlasy japonských gejš. V súčasnosti sa táto technika používa na tvorbu rôznych interiérových dekorácií (od vianočných ozdôb cez ozdoby na kočiar, až po pestrofarebné kvetinové vence), a taktiež na vytváranie dekorácií, ktoré skrášľujú nás samých (hovoríme o ozdobách do vlasov, brošniach, ...).

My sme sa na ozrejmenie práce so stužkami, a teda techniky kanzashi, rozhodli osloviť Majku Zajacovú, ktorá sa jej už istý čas venuje a na jej facebookovom (www.facebook.com/BunnyMade.MadeWithLove) či instagramovom účte (@bunnymadewithlove) nájdete množstvo tvorivých inšpirácií.


Majka, aké boli tvoje začiatky v tvorbe? Ako si sa dostala k tejto technike tvorenia, a čo ťa k tomu motivovalo?

Skúšala som vážne všeličo. Úplné začiatky boli so zlupovacími farbami na sklo ako u takmer všetkých, neskôr som skúšala aj ozajstné farby na sklo, servítkovú techniku, pletenie košíkov z novinového papiera, čo ostalo len pri príprave papiera :D Potom som mala dlho tvorivú pauzu a tak mi raz do oka padlo Fimo a neskôr, pri hľadaní nových nápadov aj saténové stuhy a už ma nepustili. Mohla by som povedať, že ma tieto dva tvorivé materiály držia už 4 roky.

Čo všetko si už touto technikou vytvorila, a čo najradšej vytváraš?

Môj úplne prvý výrobok boli kvetinky na svietnik, ktorého základ bol z už nevyužívanej podšálky, do stredu ktorej bola zasadená sviečka a okolo nej tie kvietky a umelé kuriatka. S celou realizáciou mi pomáhala kamarátka, ktorá ma tejto technike priučila. Moje boli len lupienky :) Neskôr som tieto kvietky umiestňovala na sponky, gumičky do vlasov či čelenky - tie sa tešia obľube hlavne u malých slečien. Na konte mám aj pár brošní a vo vianočnom období sa orientujem na snehové vločky a anjelov. Najradšej vyrábam to čo poteší, a najväčšou odmenou sú rozžiarené detské očká a nadšené žienky zdobiace vianočné stromčeky.

S čím by podľa teba mali začať úplný začiatočníci, ktorí sa rozhodnú pre tvorbu kanzashi?

Základ je výber kvalitnej stuhy z overeného obchodu, ostré nožnice a veľká dávka odhodlania a trpezlivosti pretože je to technika náročná a stáva sa aj skúsenejším, že výsledok nie je podľa ich predstáv.

Aké materiály a pomôcky si je potrebné hneď v úvode zaobstarať?

  • Saténové stuhy - najlepšie zo 100% nylonu, najbežnejšie používaná šírka je 25mm,
  • ostré nožnice, ktoré odstrihnú aj 12 vrstiev naraz, ktoré vzniknú skladaním,
  • tavnú pištoľ, ktorou spájame jednotlivé lupienky dokopy,
  • mozaikovú pinzetu so zahnutým koncom,
  • sviečku a samozrejme zapaľovač, tie skúsenejšie tvoria aj so spájkovačkou.
  • Ozdôbky na dotvorenie ako kamienky, perličky, kvietky,
  • sponky, gumičky, čelenky - to, na čo chceme kvietky či lupienky pripevniť.

Ak môžem, určite by som odporúčala navštíviť e-shop anjelskestuhy.eu, kde sama nakupujem. Majiteľku poznám osobne a jej prístup k zákazníkom a výber materiálu sú bezkonkurenčné. Začínajúci aj rozbehnutý tvorca tam nájde všetko pre tvorbu so stuhami.

S akým výtvorom by podľa teba mohol začať aj úplný začiatočník?

Základ je jednoduchý lupienok, z ktorého sa kombináciou farieb a veľkostí dajú vytvoriť nádherné skvosty.

Vieš nám ponúknuť stručný návod na jeho zhotovenie?

Odstrihneme si z vybranej stuhy štvorec, ten zohneme po diagonále tak, že spojíme protiľahlé cípy, vznikne nám trojuholník, ktorého konce najďalej od seba spojíme a to zopakujeme ešte raz. Miesto, kde sa nám spájajú všetky cípy prichytíme pinzetou, vyčnievajúcu časť odstrihneme a to, čo zviera pinzeta jemne zatavíme nad ohňom sviečky. Ostal nám taký nepekný spodok tohto lupienka, ten si upravíme tak, že pinzetu umiestnime od zataveného konca pod približne 30° uhlom a odstrihneme tú nepeknú časť. Pinzetou si môžeme prichytiť časť, ktorú už máme zatavenú a to, čo nám ostalo z odstrihnutej časti mierne prejdeme ponad oheň, aby sa nám stuha ďalej nepárala.

Ak chceme z tohto lupienka kvet, potrebujeme ich aspoň 7.

Čo je pre teba pri tvorbe najväčšia výzva?

Každá požiadavka je pre mňa výzvou, či splním predstavy toho, kto ju zadal :) Naposledy to boli anjelici na vianočný stromček, keďže mali sukničku z lupienkov, s ktorými som sa dovtedy nestretla a nepracovala som s nimi.

Na aké dielko (dekorácia, ozdoba, ...) v tvojom kanzashi prevedení sa už dlhšie odhodlávaš, respektíve máš nejaký vysnený produkt, ktorý by si chcela touto technikou vytvoriť?

Veľkonočné vajíčka a adventné vence :)

Čomu sa v rámci svojej tvorby aktuálne venuješ?

Keďže stuhy mám aktuálne zazimované, venujem sa zdobeniu lyžičiek a hrnčekov hmotou Fimo, o ktoré je stále obrovský záujem, čo ma veľmi teší.

Kde je možné vidieť tvoje výtvory online? Na akých akciách si mala príležitosť dielka prezentovať?

Čo sa online priestoru týka, nájdete ma na Instagrame, kde som aktívnejšia, a na Facebooku.

Naživo som zatiaľ mala tú česť byť v Čukoláde (PO - 2018 - vianočné trhy), v Tabačke (KE - 2019 - jarné trhy), pri Caraffovej väznici v lete pri uvoľnených opatreniach (PO - začiatok augusta 2020) a MAME Market na Dominikánskom námestí (KE - koniec augusta 2020).

Ďakujeme veľmi pekne za cenné informácie a rady, a veríme, že s postupným uvoľňovaním opatrení si budeme môcť tvoju tvorbu vychutnať aj naživo opäť raz na nejakej zaujímavej akcii :)

© 2018 ArtZone
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky